Спрете вербалната агресия
Обидни забележки, агресивни подмятания, злъчни коментари - споровете с колегите и близките натоварват безкрайно много и могат да провалят и най-усмихнатият ден.
Да се говори без обидни думи или определения не е толкова трудно. Само трябва да поемете въздух, да помислите за секунди и да изберете правилните думи.
В един разговор често единият взима ролята на "агресор", а другият - "на жертва".
Нито едната, нито другата роля носят някакво удовлетворение и в крайна сметка и двете страни са еднакво стресирани в края на така наречения разговор.
За това - няколко съвета как да се справите с "горещите" теми, без значение дали влизате в ролята на "агресор" или на "жертва"
"Не" на обидите
Със сигурност никой от нас не е агресивен по природа. В определени ситуации обаче от устата излизат думи, от които може да се засрами и уважаващ себе си каруцар.
Каква е причината? Натрупаното напрежение, разбира се. То обаче не оправдава неприличните думи, които, отправени към друг човек, са като същински "мечове" в сърцето.
Първата стъпка към изтриване на обидните думи от речника е приемането на факта, че хората са различни и всеки има право на собствено мнение, живот и решения.
Има хора, които не намират за нужно да спазват правилата за движение, това е техен избор (да, грешен, но техен). Треньорът на Манчестър Юнайтед има пълно право да изкара от игра Кристиано Роналдо, ако не му е ден.
Нито шофьорът ще се научи да спазва правилата за движение, нито Алекс Фъргюсън ще се поучи от възмущението ви и ще върне Кристиано в игра. За това- спокойно. Обидите не помагат.
Ако пък срещу вас се е изправил колега, който сипе хули по ваш адрес, последното, което трябва да направите, е да започнете и вие в същия дух.
Със спокоен тон го помолете да обясни какъв е конкретният повод за избухването. Опитайте се да изясните за себе си неговата гледна точка и го попитайте за възможно решение на проблема.
Спокойният тон действа като магия върху "крещящият", който бързо връща нормалната сила на гласа си. Когато октавите са понижени, можете да пристъпите към трезво обсъждане на проблема.
"Не" на обидната интонация
Вербалната агресия е свързана не само с конкретните "обидни" думи. Начинът на говорене, поведението, жестовете - те също могат да обидят.
Специалисти по общуване съветват да се избягват директните забележки от типа на "Ти не се прибираш вкъщи", "Ти не си вършиш работата" и т.н., които са сигурно начало на скандал.
По-добре е да обясните, че вие не се чувствате добре заради въпросните "провинения" - "Не ми е приятно да стоя сама вкъщи" или "Задачите ми стават прекалено много". Така ще избегнете обвиненията, но и ще поставите директно проблема, който ви тежи.
В случай, че сте в ролята на "жертва", върху която се изсипва море от сарказъм, злъчни подмятания и негативна интонация, се въоръжете с търпение и такт.
Изберете подходящ момент и започнете разговор, с който да изясните причините за негативното отношение. Ако става въпрос за колеги, можете да подчертаете, че не е възможно всички в офиса да са добри приятели, но е хубаво да се поддържат нормални, добронамерени отношения, за да не страда работата от личните конфликти.
Ако пък причина за негативизма е служебен проблем, положете всички усилия да го разрешите възможно най-бързо по начин, който да удовлетвори и двете страни.
"Да" на спокойните разговори
Да проведете спокойно разговор по тема, която ви засяга пряко, не е толкова трудно. Трябва да спазвате само три съвсем прости правила:
- Опишете фактите, без да им давате оценка.
- Обяснете ясно как се чувствате и какви са нуждите ви без да упреквате или нападате събеседника си
- Предложете варианти за действие, без да заплашвате, да поставяте ултиматуми или да манипулирате.
No comments:
Post a Comment